Monday, August 9, 2010

Sharing is caring....

Hai, blog!

Sekadar ingin berkongsi.. kisah benar... ini bukan cobaan.. ini betul2...

Situasi: Adalah seorang mamat ni, kita namakan dia si A. Si A baru kematian bapa mentua... so dah sah2 le byk keje nk kena buat.. nak buat kenduri le ape le kan.. nak mandikan jenazah.. pendek kata byk le nak diuruskan.. so si A ni pun dengan niat baik nak uruskan jenazah bapa mentua dia..

Senario 1: Si A nak gi surau panggil orang-orang surau...tup2 adale sorang pak cik ni.. agak tua le gak.. 50-an kot... kita namakan pak cik ni Si B. semua orang di kawasan situ dah taule yg bapa mentua si A ni dah meninggal..

Dialog:

Si B: ko nak ke mana tu? (mungkin dia berniat baik nak menolong kot)

Si A: saya nak ke surau, panggil orang surau...

Si B: tak payahlah.. ko bukan pernah pergi surau pun....

Si A: (dalam hati rasa nk ...mcm2) diam je.. blah... (mls nk cari gaduh kot)

Senario 2: ramai yang datang menziarah... jiran2 ramaile menolong memasak... akhirnye jenazah selamat dikebumikan...amin.. syukur al-hamdulillah...


Moral of the story: budak2 sekolah leh study ni.... subject fav: Bahasa Melayu....


18 comments:

HaNTwO said...

aduhai kalo dilempang pakcik tu pon konfem dapat pahala...heheh

afayufu said...

hehehe.. tule pasal.. free2 je kan dpt lempeng.. ops lempang.. tp mls kot nk layan.. blah jele.. teruskan perjalanan... :)

deem said...

adui...knp la aku ni lmbt faham ek...err...cta apa ni?hehehe...
lagi satu apa motif pakcik B cakap mcm tu kan?x baik tau pakcik...

afayufu said...

ntahler.. tk baik ckp gitu.. :)

deem said...

a'a kan...sepatutnya pakcik tlng mempermudahkan urusan si A tadi kan kan kan...:)

afayufu said...

sepatutnye kita sebagai hamba Allah ni patut tolong-menolong le.. :)

kodok hijau the ghost writer said...

moral dari citer ini.. kenalah pergi surau. jangan asyik nak ghi kelab dangdut jer.

afayufu said...

mungkin si A ada gi surau tu, tp si B tk brp perasan kot... kelab2 ni.. byk.. ada kelab maths..kelab tennis.. bla2 bla2..

aiDieNa said...

Hurrmm.. tak tau lar nak komen apa.. tapi dalam kepala ada dua..

Si A kena rajin p surau lepas tu

Si B pulak.. mulut kena letak insurans.. takut kena lempang free..

afayufu said...

begitule nampaknye....

Cik Bucken said...

ingatkan ade dialog tetinggal tadi :D eheheh

sop said...

ambil pengajaran..
dari si A dan si B..
yg baik jadikan teladan,yg buruk jdkan sempadan
nice story

afayufu said...

ikutlah teladan yang baik.. :)

deem said...

betul3....yg baik kita ikut.yg x baik kita sama2 tlng perbaikkan...hehehe

Lizzie Yasmin said...

rasa nya pak cik B nie pergi masjid tuk nmpak bagus jer kot..
Siot jer.. bkn nk jadi penggalak.. tp jd pengelak..

afayufu said...

deem: :) kita ni sebagai manusia perlulah berbuat baik sesama kita.. kan.. kan..kan..

liz: sabau jele.. ehheehe...

De'din said...

penuh maksud tersirat tuu..

afayufu said...

De'din: yup.. penuh maksud tersurat dan tersirat.. jgn berlipat sudah...